Dag 4 en de terugreis - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van montessori college Eindhoven - WaarBenJij.nu Dag 4 en de terugreis - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van montessori college Eindhoven - WaarBenJij.nu

Dag 4 en de terugreis

Door: mcberlijn

Blijf op de hoogte en volg montessori college

04 Juni 2014 | Duitsland, Berlijn

De dag begon voor een aantal leerlingen een beetje hectisch: hoe krijg ik voor half 9 mijn koffer ingepakt en in de bus, onze kamer weer toonbaar, de kamer uitgecheckt EN ontbeten?!?!
Pittige uitdaging!! Maar het is gelukt!
Vanochtend gingen we voor het eerst niet op pad met de hele groep maar splitsten we ons op in 3 groepen zodat iedereen de activiteit van zijn of haar keuze kon doen. Die keuze bestond uit:
1. 150 meter de lucht in met een luchtballon om zo een overweldigend uitzicht over de stad te krijgen.
2. Bezoek aan de bunkers van Berliner Unterwelten.
3. Op de fiets door Berlijn om zo nog wat mooie plekjes te ontdekken.

Vanwege de verplichte rusttijden van de buschauffeur gingen we vandaag voor het eerst met de tram naar de stad. Ook dat is al een ervaring op zich! Van daaruit ging iedere groep zijn eigen weg....

Hi fly Berlin;
We zijn op woensdagochtend vol spanning wakker geworden om direct uit het raam te kijken hoe de wind ervoor stond. Gelukkig, het was lekker zonnig met nauwelijks wind. Op naar de Friedrichstrasse om de luchtballon in te stappen en Berlijn op 150 meter hoogte (!) te bekijken. We waren met 27 leerlingen en twee begeleiders. Eenmaal aangekomen bij de luchtballon werd het stil. Met name de leerlingen uit 4 havo begonnen een schietgebedje te doen. Op 150 meter hoogte hadden we een prachtig uitzicht over heel Berlijn. Natuurlijk greep iedereen direct de mobieltjes om een hele rits "selfies" te maken want er moet wel bewijs zijn! Eenmaal geland werd de grond gekust en kregen de leerlingen de gelegenheid om bij te komen met een lunch. Dit was toch wel een hoogtepunt dat ons lang zal bijblijven.

Berlijn Unterwelten (de bunkers uit de koude oorlog)

Wat beloofde een spannende dag te worden dreigde te mislukken. We mochten de bunkers niet in en de mevrouw van de bunkers was zo streng dat als ze het vermoeden hadden dat we een groep waren, ze ons alsnog weg zou sturen. Dus daar stonden we. Wat nu? Op naar plan Boot, een reisje over de Spree. Met een knakworst in onze hand genietend van het uitzicht is het toch nog allemaal goedgekomen. Even voor de papa's en de mama's, we kregen een complimentje van de ober, onze leerlingen zeiden allemaal netjes dankjewel in tegenstelling tot de Duitse scholieren die ook op de boot zaten, die wilden we jullie toch nog even meegeven :))

Fietsen

Startend bij de fietsverhuur bij Zoologischer Garten in het centrum van Berlijn gingen we met een gezellig groepje van 9 leerlingen op pad. Na een korte illustratie van hoe een selfie maken op de fiets niet de meest handige keuze is, begrepen de leerlingen dat het toch wel anders is dan in Eindhoven fietsen. De eerste stop was bij Schloss Charlottenburg, de voormalige residentie van de koningen en koninginnen. Een prachtig paleis, met een prachtige tuin en prachtig weer. Ideaal om te fietsen! Op naar een andere highlight van de stad Berlijn: de Siegesaule (overwinningszuil). Voordat we daar geraakten waren we een supermarkt ingedoken om allerlei lekkers te scoren voor een picknick. In de supermarkt werd besloten om allerlei dingen in te slaan voor een mini-bbq!! Heerlijk plan.... Tot het moment dat de eerste hamburgers lagen te braden en we door een bewaker verplicht werden om alles met water uit te gieten. "Grillen verboten!" Wat deed dat pijn!! Weg bbq. Weg picknick. Gelukkig compenseerden de bezienswaardigheden en vooral de supersfeer deze tegenvaller. We zagen nog het Monument voor de Russische soldaat, de Reichstag, opnieuw de Brandenburger Tor en uiteindelijk hebben de leerlingen nog het monument van de Holocaust morgen ervaren door tussen die gigantische betonnen blokken te lopen. Nog even de fietsen ingeleverd, waarna er nog wat tijd overbleef voor de al gekende Kurfurstendamm en om 17u werden we weer herenigd met de andere groepen die de namiddag in de Berliner Zoo hadden doorgebracht. A day to remember!!!

Beladen met de allerlaatste souveniertjes keerden we terug naar het hotel om (hopelijk deze keer wel) een hapje te eten. En ja! Er was eten!! Als je van zout houdt, was het erg lekker!! ;-) daarom maar snel de bus in om een uurtje eerder aan de terugreis te beginnen. We konden natuurlijk niet meer wachten om jullie terug te zien!! Tot morgenvroeg!!!