Dag 2: hartje Berlijn verkennen - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van montessori college Eindhoven - WaarBenJij.nu Dag 2: hartje Berlijn verkennen - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van montessori college Eindhoven - WaarBenJij.nu

Dag 2: hartje Berlijn verkennen

Blijf op de hoogte en volg montessori college

02 Juni 2014 | Duitsland, Berlijn

Vanochtend om 8u was weer iedereen present op de bowlingbaan. Deze keer niet voor een pizzabuffet maar voor het ontbijtbuffet. De geur van de avond ervoor hing er nog!! Tijdens het ontbijt stond het personeel 4 man sterk als echte "Ossies" langs de kant te wachten tot we klaar waren.
Na het ontbijt vertrokken we naar DE muur. Daar aangekomen kwamen er al snel reacties als "Het is toch gewoon een muur!". Na een korte toelichting kwam er toch wel het besef van de historische waarde.
Toen op naar het Joods Museum. Zeer indrukwekkend! Vooral het eerbetoon aan de overleden Joden door een ruimte gevuld met 10.000 (ijzeren) gezichten. Niet iedereen was even geboeid natuurlijk. De ligstoelen buiten in het zonnetje waren te verleidelijk...
Daarna aangekomen bij Checkpoint Charlie. Intussen hebben de meeste leerlingen wel begrepen dat Charlie geen historisch persoon is maar de benaming voor de derde grensovergang tussen Oost en West. Bij deze nagebouwde grensovergang staan wel nog een paar Amerikaanse "militairen" in uniform, waar de leerlingen voor vallen om mee op de foto te gaan. Helaas wel voor 5 euro...
Na de lunch (Bratwurst, kebab, ...) weer verder naar de Topografie des Terrors. Daar vind je het uitgebreide verhaal voorafgaand aan en volgend op Hitler. Klein detail is dat deze informatieborden in de voormalige martelkelders van Hitler staan. Ook weer indrukwekkend! De wandeling werd voortgezet langs de Gendarmenmarkt met de Deutsche Dom en en de Franzosische Dom (daar hebben we onze eerste groepsfoto gescoord!!), via Unter Den Linden (ja, uit het liedje Over de Muur van Klein Orkest!) naar de Brandenburger Tor en voor de enkeling die wel nog energie over had nog even door naar de Reichstag, het parlement.
Van daaruit naar de eindbestemming van vandaag: Potsdamer Platz om een hapje te eten en van een film naar keuze te genieten. Eerst een paniekreactie: "Toch geen Duitse film?!?" Neeeeee, dat zouden we jullie toch nooit aandoen! :-)

Nu hoog tijd voor ons bedje! Morgen weer een drukke dag met als hoogtepunt het bezoek aan concentratiekamp Sachsenhausen.

Auf Wienerschnitzel!!!!

P.S: de Wi-Fi verbinding in het hotel is bijzonder slecht dus, ouders, niet ongerust worden als jullie weinig horen van zoonlief of dochterlief. Alles verloopt prima!!

• 03 Juni 2014 - 07:01

Annamaria:

Mooi verslag, we genieten mee ;)

• 03 Juni 2014 - 08:20

Anjo Van Den Hoof:

Zo te lezen een indrukwekkende dag,maar wel een mooie!Geniet van alles wat nog komt!

• 03 Juni 2014 - 21:19

Marjo Ghijsen:

Het ziet er allemaal TOP uit!

• 04 Juni 2014 - 07:13

Tamara:

Bedankt voor alle uitgebreide en mooie verslagen. Zo kunnen wij er ook een beetje bij zijn.